Rekrytera webbanalytiker

Rekrytering av webbanalytiker? Vi hjälper dig!

Rekrytera en webbanalytiker eller dataanalytiker när du behöver stärka upp organisationen inom data och analys. I takt med att digitala marknadsinvesteringar får större betydelse förväntas detta område ha en gigantisk tillväxt under kommande år. Vi på Ada Digital guidar och hjälper dig med din nästa rekrytering.

Vad gör en webbanalytiker?

En webbanalytiker är ansvarig för statistik och datainsamling för en webbplats, som att kartlägga hur företagets kunder orienterar sig i det digitala landskapet. Analytikern granskar systemrapporterna och analyserar samt mäter sökordsdensitet, länkhantering och statistik för SEO. De lägger upp mål på sajten och kampanjer, som sedan mäts och följs upp och möjligtvis jämförs med tidigare kampanjer eller produkter. Webbanalytikern blir expert på företagets mätvärden och har stenkoll på analysverktyg som exempelvis Google Analytics.

Som webbanalytiker behöver man med andra ord klara av att tekniskt kunna samla in och bearbeta data i webbanalysverktyg, men också kunna ta ut mätvärden och indikatorer som driver konvertering och försäljning.

Det förekommer också att en webbanalytiker arbetar som konverteringsoptimerare, CRO-konsult, kampanjanalytiker och analytiker. Sammanfattningsvis är alla strategiska roller där digitala beteenden analyseras.