Därför använder vi AI i vår kommunikation

Transparens, teknik och mänsklig fingertoppskänsla – i balans

På Ada Digital är vi nyfikna på ny teknik – men aldrig naiva. Vi ser AI som ett kraftfullt verktyg i vårt dagliga kommunikationsarbete och använder det ofta. Det hjälper oss att arbeta smartare, snabbare och mer datadrivet. Samtidigt håller vi fast vid det viktigaste: det mänskliga omdömet.

Övergripande använder vi AI för att utveckla texter, skapa visuellt innehåll och testa nya format. Men alltid med ett medvetet och etiskt förhållningssätt. Vi tycker också det är viktigt med full transparens så här nedan berättar vi hur vi arbetar.

Textstöd – inte textrobot

När vi skriver artiklar, guider eller kampanjer använder vi ibland AI för att strukturera tankar eller få en första utkastidé. Men varje text du ser från oss är faktagranskad, bearbetad och finjusterad av våra medarbetare. Vi använder AI som bollplank – aldrig som ensam avsändare.

Om en text bygger på statistik eller forskning dubbelkollar vi källan. Vi vet att AI kan hallucinera, och tar därför inget för givet. För oss är det en självklarhet att visa var informationen kommer ifrån.

AI i platsannonser – med människan som filter

I våra jobbannonser händer det att vi låter AI föreslå rubriker eller hjälpa till att sammanfatta kravprofiler. Det sparar tid och ger oss fler infallsvinklar. Men varje annons skrivs färdigt för hand – och med hänsyn till både uppdragsgivare, tonalitet och målgrupp. Inget lämnas åt AI-algoritmer.

Inga AI-beslut

Hos Ada Digital är det människor som rekryterar människor. Våra IT-rekryterare står alltid för urval, bedömningar och beslut. I vissa processer använder vi AI som stöd, till exempel för att strukturera information eller göra första intervjuer. Men den avgörande förståelsen för potential, personlighet och teamdynamik – den ligger i våra kunniga rekryterares händer tillsammans med våra uppdragsgivare.

Bilder med AI

I första hand använder vi riktiga bilder. Men ibland kompletterar vi med AI-genererat bildmaterial, till exempel när vi saknar representation eller specifika motiv. Då jobbar vi med noggrant formulerade prompts, tydliga riktlinjer och ett etiskt ansvar. Prompts där fokus är att visa verkligheten som den är idag, inte enbart baserad på historisk data som kan vara felvisande. Mycket för att förstärka vårt budskap inom IT- och tech-rekrytering. Ett exempel på det kan du se på bilden ovan.

Slutord: Teknik i all ära – men människan först

På Ada Digital använder vi AI för att förstärka det vi redan gör bra – inte för att ta genvägar. Vi kombinerar tekniken med erfarenhet, etik och sunt förnuft. Resultatet blir kommunikation som både är effektiv, relevant och mänsklig.

Vill du veta mer om hur vi använder AI i vår marknadsföring och kommunikation? Hör av dig till vår marknadschef charlotte.ulvros@adadigital.se så berättar hon gärna mer.