Vår agila searchmetod Digital Cross Search är särskilt framtagen för att identifiera och attrahera bristkompetens
ICA DigX iOS-utvecklare rekrytering

DigX på ICA rekryterar utvecklare som tänker och agerar utifrån teamet

Ada Success Story: När marknaden skriker efter utvecklarroller krävs hårt jobb att hitta kandidater. Och kompetens är viktigt, men återspeglar långt ifrån allt. När Jessica Wikander, Delivery Manager på ICA, rekryterar till sitt team handlar det om mer än kompetens. Hon vill hitta rätt typ av medarbetare: de som motiveras av att bli sitt bästa jag i teamet, som har förmåga och vilja att lära nytt. Utmaningen blir att våga ge personliga egenskaper en bra balans mot kompetens i sitt beslut. Hör henne berätta om vikten av dessa egenskaper, och hur Ada Digital lyckades hitta dem.

Det var inte första gången Jessica på ICA valde att kontakta Ada Digital för en IT-rekrytering. Nu senast för att rekrytera en iOS-utvecklare, en roll som idag är extra svår att hitta.

Hur kommer det sig att ni valde Ada Digital som samarbetspartner?

jessica wikander ICA delivery manager– Vi valde mellan flera rekryteringsbolag och fastnade för Ada Digital eftersom vi uppfattade dem som moderna i sin bransch med hög kompetens inom tech. De arbetar med ständiga förbättringar och är transparenta med insikter, status och vad de gör för att hela tiden öka chansen för att nå lämpliga kandidater. Upplevelsen var att de hade bra koll på marknaden och var genuint intresserade av ICA och våra behov.

Men framför allt menar Jessica att Ada Digital stack ut för deras engagemang och den framåtlutade approachen, där bedömningen av en kandidat inte enbart handlade om tidigare erfarenheter.

– Vikten av att både ha förmåga och vilja att lära sig nya saker kommer långsiktigt vara en av flera grundpelare för ett företags utveckling. Jag tycker Ada fångade den aspekten. Och utöver det arbetar Ada Digital också för mångfald, vilket går i linje med ICAs medarbetarstrategi, menar Jessica. En annan viktig aspekt i rekryteringen var att den framtida medarbetaren skulle motiveras av att bli sitt bästa jag i ett team.

Att ha en medarbetare som ”motiveras av att bli sitt bästa jag i ett team”, hur menar du mer specifikt?

– En person som vill bli sitt bästa jag i ett team tänker och agerar utifrån teamet, i stället för att sitta med egna uppgifter av lägre prioritet. Teamet ska fungera stärkande för personen. På så sätt vågar hen ta för sig av arbetsuppgifter tillsammans med andra. Det kan vara uppgifter som inte ligger inom givna expertisområden – allt för att personen vill och triggas av det, men också för att det hjälper teamet framåt.

Det är viktigt att uppleva ständiga förbättringar som något positivt menar Jessica. Att personen ifråga, tillsammans med teamet, ifrågasätter nuvarande lösningar och arbetssätt för att jobba med kvalitet. Det krävs mod, energi och driv att prova nya saker och att inte vara helt nöjd.

För att lyckas hitta rätt medarbetare som sporrar varandra och utmanar status quo så arbetar Jessica nära det team som ska få en ny kollega. De är med hela vägen – från kravprofil till slutintervju. Det här är något som går helt i linje med hur Ada Digital också arbetar. Det skapar större möjligheter till bättre matchning och kandidatnöjdhet då sökande får träffa fler på företaget.

Hur såg samarbetet ut mellan Ada Digital och teamet internt på ICA när kravprofilen togs fram för rollen?

– Det var ett nära samarbete. För oss på ICA är det en självklarhet att inkludera personer från teamet när vi ska rekrytera nya medarbetare. Personer som ska jobba nära kandidaten, och som har förståelse för vilka personliga egenskaper som behövs för att stärka gruppen ytterligare.

Personerna i teamet gav en nära och verklighetstrogen bild om hur de arbetar tillsammans. Under kravprofilmötet med Ada Digital medverkade delar av teamet där de berättade vad som var viktigt för oss. Det gjorde att förutsättningarna att lyckas blev mycket högre. Teamet gav dessutom återkoppling på kravprofilen som Ada Digital tog fram.

Lyckat samarbete från start till mål

Så snart kravprofilen tagits fram satte rekryteringsarbetet i gång. Annons publicerades, searcharbetet tog fart och inom kort dök den nya medarbetaren upp.

– Jag är imponerad över hur snabbt Ada Digital lyckades presentera flera intressanta kandidater inom en kort tidsperiod för en roll som under flera år varit väldigt svårt att landa, avslutar Jessica.

Liknande inlägg