Månadens Ada Joan Ball är kvinnan bakom världens första datingtjänst.

Lästid: 4 minuter

Månadens Ada: Joan Ball

Dyslektikern bakom onlinedating-swajpen

Svajpat höger nyligen? Då kan du tacka Joan Ball, den normbrytande dottern i en arbetarfamilj som genom att utmana sin dyslexi och etablissemanget på 60-talet, blev entreprenör och grundare av världens första digitala datingtjänst. 

Joan Ball hittar du i kölvattnet till den miljardindustri som idag ligger i att hitta den perfekta matchningen. Tinder, Match.com och Mötesplatsen.se – alla kan de tacka Joan för att hon så tidigt såg möjligheter i att matcha människor på helt nya sätt.

Joan Ball är inte ditt sedvanliga tech-under som memorerat de första tvåhundra decimalerna av Pi. Hon skiljer sig lite från många av dagens Women in Tech genom att hon inte kunde koda. Dock förstod hon tidigt datorns möjligheter och det blev hennes främsta arbetsverktyg. Det var normbrytande och nyckeln till hennes framgång.

Tuff uppväxt i Storbritannien

Joan Ball fick ingen bra start i livet. Hon föddes in i en arbetarklassmiljö i Storbritannien strax innan andra världskrigets utbrott, vilket innebar fattiga förhållanden i en kaosartad samtid. Balls mamma hade även en tendens att fysiskt och psykiskt misshandla sin dotter. Silverskeden är alltså något som är främmande för Joan.

Kriget innebar att hon evakuerades från sin hemstad London och hamnade hos olika fosterfamiljer.  Även om hon besparades det dysfunktionella hemmalivet så var inte kvaliteten på hennes ”lånefamiljer” alltid den bästa. Hon slussades fram och tillbaka i krigets rytm.

Men Joans historia börjar egentligen när hon som 19-åring går ut på trottoaren från det mentalsjukhus hon hamnat på efter ännu en dysfunktionell dispyt med sin mamma. Tvångsinskriven för att hon satte sig upp mot misshandeln i hemmet. För även på sjukhuset misshandlades hon.

Det finns också en del frågetecken kring hennes hälsa. Men frågan är om det inte handlar om tiden. Under efterkrigstiden var det vanligt att skriva in kvinnor på mentalsjukhus för att de bröt mot normen. Och det gjorde Joan. Hon ville något annat och valde till exempel att aldrig gifta sig, trots flera långvariga relationer. Och kanske var det som också gjorde att hon, väl utskriven från sjukhuset, inte längre var välkommen hemma.

Hon var tvungen att göra något annat.

Dold dyslexi och kanske dyskalkyli?

siffror dyskalkyli nummerSå det blev studier. Och även det en utmaning. Något som Joan vid den här tidpunkten inte kände till var hennes dyslexi. Idag något de flesta inte ens rycker på axlarna för. Men då ansågs hon dum och ingen förstod varför hon hade så stora skrivsvårigheter.  Det var något som färgade hennes liv, och det var också något som inte fick en förklaring förrän sent i livet när hon fick sin diagnos. Hon hade även utmaningar med matematik så det finns de som tror att hon även hade dyskalkyli.

Dock vägrade hon tolkas som dum för att hon hade andra förutsättningar än sina kamrater. Lösningen? Som så många andra dolde hon sin funktionsnedsättning. Hon anammade i stället rollen som klassens clown och skaffade sig en rapp käft.

Efter examen arbetade hon som butiksbiträde inom modebranschen till 27-års ålder, när hon snubblade in på matchmaking i väntan på ny anställning. Det dröjde inte länge innan Ball insåg att hon hittat sin nisch. En kraftansträngning gjordes. Hon skapade en egen äktenskapsbyrå. En digital sådan. Och det var tidigt.

Bli en Ada du med – Sök jobb idag!

Entreprenör – inget teknikunder

Givetvis såg matchmaking lite annorlunda ut på 60-talet än vad det gör idag. Tinders swipande var långt borta men embryot fanns.

Dåtidens affär gick ut på ett analogt insamlande av data om de olika äktenskapskandidaterna. Joan ville effektivisera processen och kom på att den där nymodigheten datorn kanske kunde användas.

1964 lanserade hon världens första digitala datingtjänst. Ofta krediteras ett gäng Harvard-killar men de startade sin ‘Operation Match’ ett år efter Joan.

Ball hittade nya sätt att dokumentera och möta sina kunders behov. Konkurrerande aktörer fokuserade mycket på att klienterna skulle beskriva idealpartnern och även vad de önskade av det sexuella samlivet. Balls algoritmer tacklade i stället egenskaper klienterna inte önskar finna i sin partner, och berörde knappt samlivet.

Resultatet? Större sannolikhet till en långsiktig match.

Computerized Compatibility

Utvecklingen av både programvaran och bolaget var en gradvis process, och hon bytte varumärke flera gånger. Det mest kända varumärket blev Com-Pat, kort för Computerized Compatibility, vilket förtydligade både den digitala processen men också matchningen.

Under årens gång uppdaterade Joan Balls företagets mjukvara, utökade kundbasen och justerade löpande buggar med hjälp av externa programmerare. Även här var hon en disruptor och anlitade frilansare och konsulter – något mycket ovanligt på den här tiden. Joan Ball var en drivande frontfigur, innovativ mot sin samtid och alltid trogen sin vision. En Ada helt enkelt.

Dejting – aldrig en dans på rosor

Och hon hade det inte lätt. Att förändra synen på dating och som kvinna driva verksamheten var en klar utmaning. Striderna var dagliga. För det var det – konstanta strider. En strid att få omvärlden att förstå att företagskonceptet handlade om att skapa långsiktiga relationer och inte kortsiktiga sexuella möten. En kamp att ta marknadsandelar från männen som hade högre social legitimitet i branschen. Och ett rent helvete att bedriva marknadsföring i ett samhälle som misstänkte att Joans Balls äktenskapsbyrå var en täckmantel för prostitution.

Men hon gav sig inte. Tills hon 1974 säljer Joan Com-Pat till ägaren av Dateline – den största konkurrenten. Joan hade stött på både personligt och finansiellt trassel. Tyvärr fick hon inte del av den miljardindustri som onlinedating idag är.

Som många andra av de Ador vi har skrivit om fick hon sällan det stöd som hennes manliga motparter har haft på vägen. Och likt andra Ador har hon glömts bort i historieböckerna. Det vill vi givetvis förändra. För datingens moder och möjligheten för oss alla att swajpa som vi vill på Tinder är värt att lyfta fram.

På Ada Digital rekryterar vi och hyr ut morgondagens digitala talanger, specialister och ledare. Och vi gör det på ett annorlunda och ofta utmanande sätt. På så vis öppnar vi upp branschen för talanger med hög potential, som utmanar din affär – precis som Joan Ball gjorde.  Vill du höra mer om hur vår agila och datadrivna rekryteringsmetod bidrar till mångfald och hållbar utveckling i en digital värld? Hör av dig till oss, vi berättar gärna mer!

Kontakta Ada Digital!

Om Månadens Ada
Ada Lovelace

Vi på Ada Digital inspireras av förebilder som vågar utmana. Detta återspeglar sig också i vårt namn, efter normbrytaren Ada Lovelace. Hon var världens första programmerare och otroligt begåvad.

Därför presenterar vi månadens Ada – historiska pionjärer som bidragit med teknisk kunskap och nytänkande. Varje månad får du ta del av en ny person att inspireras av.

Rekommenderat för dig