Jobba remote - tips för att lyckas med distansarbete

Lästid: 4 minuter

Jobba remote – när distansarbete blir norm

Tips för bättre remote work

Remote work har länge varit vanligt bland de som arbetar med digital utveckling. Men när covid-19 slog till blev distansarbete snabbt det nya normala inom betydligt fler branscher. Och mycket pekar nu på att vi hög utsträckning kommer fortsätta jobba hemifrån – även efter pandemin. Något som ställer krav på både chef och medarbetare.  

Att jobba hemifrån kan låta lyxigt på pappret och har absolut sina fördelar. Du kan spela din favoritmusik hur högt du vill eller ha Netflix i bakgrunden, smygäta från lördagens godispåse, arbeta utan att bli avbruten av kollegor och du hinner effektivt med en lunchpromenad. Men det finns också en hel del klassiska jobba hemifrån-fällor som gör att distansarbetet kan bli ineffektivt och omotiverande. Och kommunikation på distans är en utmaning.

Här bjuder vi därför på några tips för hur du som chef och enskild medarbetare kan hålla motivation och teamkänslan på topp när det är distansarbete som gäller:

Chefstips

  • Etablera tydliga regler kring löpande chatt-kommunikation

    Precis som ni säkert har sociala koder på kontoret (exempelvis hörlurar = vänligen stör ej) är det bra att förtydliga vilka regler som gäller när alla i teamet jobbar remote. Allt som oftast sitter alla i teamet och jobbar i Slack eller Teams och då är det viktigt att alla har samma chatikett. Det kan handla om att alla är med på att man kan stänga av chattnotiser när man behöver arbeta ostört eller ändra chattstatus till ”in a meeting” när man är upptagen i telefon. Tya diskussionen med teamet så alla är med på vad som funkar bäst för er!

  • Introducera dagliga eller veckovisa stand-ups

    När ni inte träffas fysiskt är det svårare att ha koll på vad alla jobbar med och vad som är på gång. Här är kortare ”stand ups” på video eller över Slack. Avsätt 10 minuter där varje person kort berättar:

    – Hur det gått sen sist
    – Allas plan för dagen/veckan
    – Om det är något man kört fast med eller behöver hjälp med

    Kör ni check-in vi tex Slack så be skriva in vad de gjort igår och planen för dagen. Och du vet väl att det är möjligt med videomöten över Slack?

  • Lyft arbetsmiljöfrågan

    Kom ihåg att du som arbetsgivare och chef har ett arbetsmiljöansvar även om arbetet sker på distans. Därför behöver du påminna om och ge tydliga guidelines för vad dina medarbetare bör tänka på i form av ergonomi och de fysiska aspekterna när man jobbar hemma under en längre period.

  • Boosta!

    När teamet inte sitter tillsammans kan alla behöva en liten extra boost för att bli motiverad. Särskilt just nu, som motvikt till den negativa kommunikation som sker i samband med coronaviruset. Exempelvis kan du lyfta fram och påminna om fördelar och positiva effekter av att jobba hemifrån eller lyft upp bra kundstories, success case eller saker du som chef är stolt över att teamet lyckas med.

Checklista för dig som är anställd och jobbar hemifrån

  1. Kicka igång arbetsdagen

    Visst kan det kännas lockande att rulla raka vägen ur sängen fram till datorn utan att passera garderoben. Kanske kryper du upp i soffan i morgonrock och låter tv-nyheterna rulla i bakgrunden? Se upp för den här fällan! Så länge du är klädd för att sova så kommer inte hjärnan igång fullt ut. Så kör din vanliga morgonrutin – ta en dusch, borsta tänderna, sminka dig, raka dig, gå och träna – eller ta en löprunda utomhus… Vad som än ingår i din rutin!

  2. Planera dagen som du alltid gör

    ”Business as usual” gäller även när du planerar din dag. Brukar du ägna morgonen åt fokuserat arbete och eftermiddagarna åt möten och beta igenom mejlen? Kör samma upplägg hemma! Och glöm inte att planera in pauser också. Ingen mår bra av att jobba non stop i åtta timmar. Så ställ dig upp och stretcha, gör en kopp kaffe, ta en lunchpromenad, eller varför inte gynna ditt lokala näringsliv och köp hem en lunch. I dessa tider måste vi alla stötta där vi kan.

  3. Bestäm en tydlig arbetsplats

    Sängen, soffan, fåtöljen? Nja, välj om möjligt en plats som inte tillåter dig att luta dig tillbaka och slappna av allt för mycket. Men det viktigaste här är att du utser en tydlig arbetsplats. Det ökar chansen att du faktiskt får saker gjort när du sitter på platsen, och lättare kan stänga av arbetet när du går därifrån.

  4. Gå ut

    hyr-konsulter-tech-ux-design-data-analyticsEn annan vanlig fälla när man jobbar hemifrån är att fastna i samma position hela dagen. Till skillnad från på jobbet då du förmodligen gör små utflykter till kaffeautomaten eller fikarummet. Se till att göra små avbrott och gå ut – om så bara runt kvarteret om du vill undvika folksamlingar. Du får frisk luft och nya intryck som omväxling till Slack, videomöten och stirrande in i samma vägg. Och varför inte ta ett videomöte gåendes via Facetime?

  5. Gör chatten till ditt fikarum

    En del av jobbdagen som försvinner när du inte är på kontoret är småpratet med kollegor. En bra lösning här är att använda chatten (exempelvis Slack) som mer än bara ett jobbforum. Det kanske inte är samma sak som att ses, men det hjälper att påminna folk om att du inte bara försvunnit ut i tomma intet. Eller för all del, ring upp dem! Ibland när vi väljer bland de digitala kanalerna så kan den ”traditionella” telefonen och en röst hjälpa till att peppa och motivera.

  6. Distraktioner – håll dem borta!

    Du är sannolikt inte så bra på att jobba med bakgrundsljud som du tror. Och det är lätt hänt att den där ”ska bara titta 5 minuter” förvandlas till ett maraton innan du hunnit blinka. Desamma gäller tv-spel, böcker – ja, i princip allt utom musik. En bra tumregel är att om du inte skulle göra det på kontoret bör du undvika det när du jobbar hemifrån också.

  7. Logga ut

    När du jobbar på ett kontor finns en tydlig markering på när arbetsdagen är slut: Du går därifrån. Se till att skapa någon form av liknande avgränsning hemma genom att logga ut från Slack, byt plats eller allra helst – gör något helt annat som får dig på andra tankar än jobb.

Funderar du på att rekrytera nya medarbetare eller hyra konsulter? Ada Digital erbjuder innovativa och flexibla rekryterings- och konsultlösningar för dig som vill utveckla din digitala affär. Med en digital och datadriven rekryteringsmetodik hittar vi din nästa specialist och ledare inom TechData & AnalyticsDigital Commerce och IT Security.

HITTA PERSONAL IDAG!

Rekommenderat för dig