8 rekryteringstrender som påverkar din rekrytering inom IT och Tech

Lästid: 5 minuter

Rekryteringstrender inom IT och Tech 2022/2023

8 trender som påverkar din rekrytering

Metaverse, interna talangplattformar, kulturell mångfald och Diversity Branding. Har du koll på årets HR- och rekryteringstrender som definitivt kommer påverka dina rekryteringar inom IT och Tech framåt? Här är en snabbguide till årets stora trendspaning från Ada Digital och TNG som presenterades under det digitala eventet Unbiased Day 2022.

1. Metaverse – den virtuella arbetsplatsen

Metaverse - en av 8 rekryteringstrender från Ada Digital och TNG 2022Metaverse är en årets största rekryteringstrender. Fenomenet beskrivs som ett nytt skifte som är på snabbt intåg i våra liv. Ett skifte forskare beskriver som lika avgörande som vår övergång från analogt till digitalt. Vi pratar såklart om Metaverse. Ett fenomen långt större än nya namnet på Mark Zuckerbergs Facebook-imperium. Här talar vi om ett nytt sätt att leva utifrån ett tredimensionellt internet som sammanflätar den fysiska och digitala världen. En verklighet där vi bor, lever och jobbar i skepnader av avatarer.

Det händer genom att vi tar på oss enheter som ger oss tillgång till den nya världen. Allt för att koppla samman fler sinnen till en skärm. Spelindustrin driver snabbt på utvecklingen med spel såsom Fornite, Minecraft och Roblox och även upplevelseindustrin ligger i framkant. Självklart kommer trenden ha stor påverkan också på arbetsmarknaden framåt. Inte minst inom IT och Tech, där kompetensen kommer vara avgörande i uppbyggandet av den nya parallella världen. Enligt den internationella jobbsajten Adzuna har platsannonserna inom området ökat med 500 %. Och det är bara början…

Mer om trenden här!

2. Internal Talent Market Places – fördomsfri rekrytering sker internt

Internal Talent Market Places - trendspaning från Ada DigitalFler och fler företag världen över satsar på interna talangplattformar, så kallade Talent Market Places, för att på ett fördomsfritt sätt ge alla anställda samma chans att söka interna jobb. På dessa plattformar publicerar företagen såväl heltid- och deltidstjänster som tillfälliga projekt eller konsultuppdrag. 

Syftet är tydligt. Nya studier visar nämligen att företag som använder en mer öppen intern rekryteringsprocess ökar mångfalden bland de som blir befordrade. En blind intern process öppnar också upp möjligheterna för anställda att bli befordrade eller byta roller utan att de behöver ha de interna kontakter som annars kan behövas. Win-win för alla, helt enkelt.

Mer om trenden här!

3. The Great Revelation – kandidater vet sitt eget värde

Great Revelation - kandidater vet sitt eget värde - trendspaning från Ada DigitalDet har länge varit kandidaternas marknad inom IT och Tech. En verklighet där de aktiva jobbsökarna är få och där de som är på jakt efter en ny utmaning mer eller mindre kan välja och vraka bland erbjudanden. Utvecklingen går nu åt samma håll i många andra branscher. I så stor utsträckning att man nu börjar prata om The Great Revelation. En vidareutveckling av begreppet The Great Resignation, som myntades i USA 2021 när miljontals anställda över hela världen valde att säga upp sig i spåren av pandemin.

The Great Revelation handlar om att medarbetare börjar inse sitt eget värde. Och därmed inte kommer nöja sig med annat än det bästa. Här är möjlighet till flexibilitet med hybrid- och remote work en viktig pusselbit i pandemins spår. Och vid sidan om lyxiga förmåner, hälsosatsningar och finansiell rådgivning, föds nya roller såsom Chief Happiness Officers eller Mood Officers som ska främja välmående på arbetsplatser världen över. 

Mer om trenden här

4. Diversity Branding

Diversity Branding - rekryteringstrend 2022Diversity Branding handlar om att skapa kommunikation som inkluderar olikheter, så att målgruppen känner igen sig. En trend som länge varit på tapeten. Men som idag är viktigare än någonsin. Det handlar om allt från bildval i platsannonser och val av emojis till hur fördomsfri rekryteringsprocessen ser ut samt hur engagerad arbetsgivaren är i mångfald och inkludering. Mångfaldstänket ska helt enkelt genomsyra hela verksamheten och inte bara vara ett tomt skal.

Enligt en undersökning från Deloitte är det framför allt den yngre generationen som ställer krav på Diversity Branding. Det bekräftar jobbsajten Monster, som säger att hela 94 % av Gen Z förväntar sig att företag arbetar jämlikt och för social rättvisa, samt kommunicerar detta externt. Frågan är om företagen är redo?

Mer om trenden här

5. Hudfärgsdiskriminering – våga prata hudfärg

Hudfärgsdiskriminering - våga prata hudfärg!Det finns ingen återvändo. Vi måste börja våga prata om och bemöta hudfärg på jobbet. Även om ämnet är känsligt och obekvämt. Annars riskerar vi att rasismen ökar både i samhället och i arbetslivet. Något som forskare nu slår larm om.

Förutom att kandidater som inte följer den vita normen blir bortvalda – medvetet eller omedvetet – vid rekryteringsprocesser, så är det heller inte ovanligt att människor blir diskriminerade genom mikroaggressioner. Till exempel genom frågeställningar under en jobbintervju. Vanligast är kanske frågan ”var kommer du ifrån?”. Något vi aldrig skulle ställa till en vit person. Så big no no. Tur att det finns moderna lösningar som fungerar så mycket bättre.

Mer om trenden här!

6. Resilience – nyckeln till ett inkluderande ledarskap

Resilience - nyckeln till ett inkluderande ledarskap - trendspaning från Ada DigitalI rekryterings- och ledarskapssammanhang har begreppet resilience smugit sig in i diskussionerna kring inkluderande ledarskap det senaste året. Ett uttryck som 2020 blev en viktig del i WHO:s plattform för att skapa uthållighet under oväntade motgångar i deras hälsofrämjande arbete.

Vad utmärker då ett resilient ledarskap? Jo, här pratar vi om chefer med skiftande egenskaper. Ledare som är känslomässigt kontrollerade i alla situationer. Som är modiga och tuffa, men också optimistiska under förändringar och stresståliga och lugna under motgångar. Och hur hittar vi dessa personer? Jo, genom att tänka outside the box vid rekrytering och skippa nätverks- och kompiskontakter i jakten på kandidater. Och väga in potential och mäta de egenskaper som skapar psykologisk trygghet – och inte minst utmana interna referensramar kring hur en chef ska vara.

Mer om trenden här!

7. Generational Diversity – vikten av åldersmångfald

Generational Diversity - trendspaning från Ada DigitalJust nu samsas fyra generationer på arbetsplatser runt om i världen. Såklart en utmaning med tanke på att olika åldersgrupper går in med olika åsikter, erfarenheter och synsätt på hur en dag på jobbet ska vara.  Samtidigt visar forskning att team med blandade åldrar och olikheter skapar trygga och lönsamma företag. Så det är den självklara vägen framåt.

I Linkedins globala trendrapport 2022 svarar 7 000 chefer att en multigenerational workforce är bättre och mer lönsamt för företag.  Research från oss på Ada Digital visar även att 70 % av jobbsökare inom IT och digital utveckling anser att en mix av olika åldrar i teamet är avgörande för att ta fram morgondagens bästa digitala produkter. För att minimera risken för konflikter på behöver cheferna jobba med att förstärka och lyfta fram styrkorna hos respektive generation. Och kasta bort fördomarna och stereotyperna kring vad respektive åldersgrupp klarar av.

Mer om trenden här!

8. Cultural Diversity

Kulturell mångfald - trendspaning från Ada Digital 2022Att kunna förstå och acceptera olikheter är affärskritiskt inom många bolag idag – särskilt inom globala organisationer och tunga teknikbolag med internationella leverantörssamarbeten. Frågor kring kulturell mångfald har dessutom blivit än mer aktuellt i samband med pandemin och det nya arbetslivet där teamen ofta sitter utspridda över världen och i högre utsträckning jobbar remote.

Just nu snackas det extra mycket om vikten av god kommunikation mellan olika nationaliteter. För det påverkar oss hela tiden. Både när vi gör affärer, rekryterar och bygger inkluderande företagskulturer. Lyckas vi kommunicera på rätt sätt finns mycket att vinna. Samtidigt är det en utmaning då olika nationaliteter har olika normer och sätt att kommunicera. Så det gäller att som chef vara nyfiken och vilja förstå. För att i möjligaste mån undvika missförstånd. Det kan handla om allt från ordval i kommunikationen, till hur man ger feedback eller kritik på bästa sätt.

Mer om trenden här!

Det var alla rekryteringstrender för i år! Vill du veta mer? Vi på Ada Digital älskar utmaningar och testar ständigt nya arbetssätt för att hitta de rätta medarbetarna till just din organisation. Vi berättar gärna mer om hur vi kan hjälpa dig och din organisation hyra och rekrytera medarbetare inom den digitala sfären. Hör av dig redan idag!

Kontakta Ada Digital

Rekommenderat för dig