Vår agila searchmetod Digital Cross Search är särskilt framtagen för att identifiera och attrahera bristkompetens
Bilprovningen medarbetare kvinna man rådgivare bilstation

Ada Digital hjälpte Bilprovningen att hitta rätt digital kompetens 

Ada Success Story: Susanna Edberg, marknadschef på Bilprovningen, behövde mitt i varmaste juli hitta en digitalansvarig till marknadsavdelningen och gärna med start så snabbt som möjligt. Det kändes som en utmaning med tanke på att färre söker jobb under semestertider men med Ada Digitals agila rekryteringsmetod gick processen bättre än väntat.

Det var i mitten av sommaren som Susanna Edberg, marknadschef på Bilprovningen, bestämde sig för att forma en helt ny befattning för att utveckla det digitala kundmötet och upplevelsen; en lojalitets- och digitalansvarig. Bilprovningens digitala marknadsbearbetning behövde nå en ny nivå.

Några av de tänkta arbetsuppgifterna innebar att utveckla en kanalstrategi för Bilprovningens externa digitala kanaler, som att arbeta med SEO, SEM, Google Adwords och analys via Google Analytics.

Genom ett nära samarbete mellan ansvarig Talent Business Partner på Ada Digital och Susanna blev det en smidig rekrytering med många kompetenta sökande, där slutkandidaten Gunilla sedan fick jobbet.

Susanna, nu med några månaders perspektiv. Hur upplevde du rekryteringen?

– Rekryteringen var väldigt smidig. Jag har haft en och samma kontaktperson som jobbat nära och proaktivt. Överlag hade också Ada Digital en stor kunskap kring, och förståelse för, rollen som vi rekryterade till.

susanna marknadschef bilprovningen profilbild

När det kommer till själva rekryteringsprocessen var det två saker som stack ut positivt enligt Susanna: flexibiliteten kring involveringen men också den proaktiva och aktiva rekryteringen under semestertiderna.

– Jag gillar att vara involverad och ha täta avstämningar för att ha koll på hur arbetet går. Allt detta var enkelt och sköttes föredömligt av Ada Digital som under semesterperioden bytte team för att hålla igång aktiva kandidater, men också processen i sin helhet.

Susanna håller fast vid att det var skönt att få proaktiv och löpande avstämning, i ett intervall hon själv styrde. Det resulterade i tät kontakt med ansvarig Talent Business Partner via telefon och mejl. Diskussionerna handlade främst om kandidater i processen inför och efter intervjuer. På slutkandidaten gjordes också ett motivationstest där alla parter var inblandade tillsammans med kandidaten.

– Även om det inte hänt så mycket gillar jag att ha koll, så avstämningar är något jag föredrar. Bara att veta att det fanns kandidater i de tidiga faserna av rekryteringen gjorde att vi löpande kunde bedöma intresset för rollen. Det gjorde processen väldigt smidig för mig.

Hon tillägger att Ada Digital utmärkte sig från andra rekryteringsbolag genom proaktiviteten under processen. Och avslutar med att kandidaterna verkade så nöjda med återkoppling och kontakt – något som är viktigt för Bilprovningen som ofta även möter sina kandidater som kunder.

– Ada Digital fick beröm av samtliga kandidater som jag intervjuade, vilket återspeglas positivt på vårt varumärke.

Liknande inlägg