5 anledningar till varför du känner dig uttråkad på jobbet

Lästid: 3 minuter

5 skäl till att du känner tristess på jobbet

Så hittar du tillbaka till jobb-peppen!

Alla har vi väl någon gång känt att tiden står helt stilla i sviterna av tristess. Blicken vandrar mot klockan och några sekunder känns som en evighet. Att vara uttråkad och känna sig oinspirerad då och då är inget ovanligt. Men om tanken på ännu en måndag framkallar känslan av att du aldrig vill sätta din fot på arbetsplatsen igen bör du fundera på varför. Nedan listar vi 5 anledningar varför du känner dig uttråkad på jobbet – och hur du hittar tillbaka till jobb-peppen!

Uttråkad på jobbet? Det kan leda till quiet quitting.

Majoriteten av de som går till jobbet känner sig omotiverad av sina arbetsuppgifter. Enligt studien Gallup’s Employee Engagement Survey upplever endast 36 % av de anställda att de är engagerade i sitt arbete och sin arbetsplats.

Men att känna sig uttråkad på jobbet är viktigt att ta på allvar. När vi tappar intresset ökar risken för onödigt skrollande på sociala medier och andra icke-relaterade jobbaktiviteter, du kan till och med hamna i quiet quitting. Våga därför att stanna upp och reflektera över din arbetssituation.

1. Du får för få utmaningar

Även om man ibland kan känna sig omotiverad på jobbet är det viktigt att detta inte sker på en daglig basis. Det kan nämligen vara ett tecken på att du är understimulerad och saknar utmaningar. Om så är fallet är det viktigt att erkänna situationen, identifiera grundorsaken och därefter ta itu med problemet. Ta kontakt med din närmaste chef och berätta hur du upplever din situation. Kanske kan du engagera dig i ett nytt projekt eller få möjlighet att ta dig an nya arbetsuppgifter? Precis som i privatlivet utvecklas och förändras dina upplevelser. Möt dig själv där du befinner dig idag och reflektera över vad du blir motiverad av i nuläget. Bara för att arbetsuppgiften var motiverande när du började din tjänst behöver det inte innebära att den är det idag.

2. Du saknar ditt tydliga syfte

Att ha ett tydligt ikigai, det vill säga ett tydligt syfte, är a och o för att känna inspiration och motivation. Om du känner dig uttråkad på jobbet behöver du fundera över ditt ”why”. Hur upplever du dina arbets- och utvecklingsmöjligheter, känns de meningsfulla? Ställ dig frågan ”passar detta jobbet fortfarande mig?”. Om ditt svar är ja, kan nästa steg vara att prata med din chef om möjligheten till utveckling. Ta på dig nya arbetsuppgifter eller uppdrag och utforska vad som är ditt ”why”. Vad motiverar dig mer än din lönespecifikation?

3. Du lunkar tanklöst på rutin

Hjärnan är bekväm av sig och trivs när saker sker på rutin, därför kan vi lätt hamna i en omotiverad loop. Vi loggar ut intellektuellt vilket gör att vi utvecklar ett aktivitetsbaserat beteende där våra arbetsuppgifter sker av ren vana. Det menar Stefan Falk, författare till boken Intrinsic Motivation: Learn to Love Your Work and Succeed as Never Before. När detta händer kan du uppleva tristess eftersom du inte får någon utmaning som väcker dig ur din energibesparingsdvala. Det är därför viktigt att ta sig an nya arbetsuppgifter som får dig att utvecklas och inte enbart göra samma arbetsuppgifter under en lång tid. För att bibehålla motivationen behöver vi stimulerande arbetsuppgifter som förändras över tid!

Så vet du att det är dags att byta jobb!

4. Du är redo för nytt karriärsteg

Bara för att du känner dig uttråkad på jobbet måste det nödvändigtvis inte vara jobbet i sig som gör dig omotiverad. Det kan snarare handla om att du har vuxit ur själva branschen eller yrkesområdet. Idag är det inte ovanligt att testa olika branscher under sitt yrkesliv. Om du misstänker att det är just karriärområdet som gör att du känner dig uttråkad bör du vara ärlig och prata med din HR-avdelning. Kanske kan du få möjlighet att byta till en ny avdelning eller gå kompetensutvecklade utbildningar?

Läs även: Så gör du IT-karriär utan högskoleexamen

5. Du är negativt inställd gentemot arbetsplatsen

Tyvärr kan en vanlig inställning på arbetsplatsen vara av negativ karaktär. Det är lätt att hamna i en ond spiral där man blir indragen i arbetskollegornas gnäll eller klagande på jobbet. Detta kan i sin tur påverka din inställning där fokus enbart hamnar på det negativa. En rolig uppgift kan på så sätt uppfattas mindre intressant eftersom vårt undermedvetna blir matat av en negativ inställning. För att förändra situationen är det viktigt att uppmärksamma vilken tonalitet som florerar bland dina närmsta kollegor och välja vilka du spenderar tid med på arbetsplatsen. Tänk på att deras inställning kan smitta av sig på dig, och vise versa.

Dags att byta jobb?

Känner du igen dig lite för bra i situationerna ovan? Justera ditt CV eller kolla in våra lediga jobb nedan – så kan vi hjälpa dig vidare karriären!

Alla lediga jobb just nu!

Rekommenderat för dig