Det här gör du hos oss
Du kommer att ansvara för att leda, samordna och dokumentera både större och mindre IT-projekt inom myndighetens mest kritiska kärnobjekt - inspektion och tillstånd. Ditt huvudsakliga fokus kommer att ligga på ett komplext system som är integrerat till flera andra system vilket kräver förmåga att förutse och förstå hur åtgärder påverkar dessa integrationer. Du kommer att verka i gränssnittet mellan IT och verksamhet och upprätthålla en nära kommunikation både internt och externt med myndighetens leverantörer.
I arbetsuppgifterna ingår till exempel att:
- Bereda och ta fram förslag till förvaltningsplaner tillsammans med förvaltningsledare verksamhet
- Ansvar för att säkra IT-delarna i objektet
- Ta fram lösningsförslag och kostnadsuppskattningar för förvaltningsaktiviteter
- Budget och prognos för hela förvaltningsplanen
- Leda teknisk implementering
- Säkerställa att förvaltningsrutiner finns och följs för förvaltningsobjektet
- Bevaka kommande tekniskt tvingande aktiviteter för objektet samt säkerställa och bevaka integrationer och andra beroenden till andra system
- Säkerställa att teknisk dokumentation framställs och uppdateras
- Säkra teknisk applikationssupport
Ditt team och arbetsplats
IT-enheten består idag av ett team av fjorton personer. Roller som ingår är Förvaltingsledare, Kravanalytiker och Portföljförvaltare. Du kommer att rapportera till IT-chef Maria Bratt. Vi har ett arbetssätt som är inspirerat av förvaltningsmodellen pm3 och har sex förvaltningsobjekt. Avdelningen jobbar i nära dialog med verksamheten. Vi erbjuder ett nyrenoverat och modernt aktivitetsbaserat kontor centralt på Sveavägen i Stockholm, med möjlighet till distansarbete cirka två dagar i veckan.
Mer om dig
Vi söker dig med en teknisk bakgrund och som trivs i att jobba i gränslandet mellan verksamhet och IT. Du har god förmåga att samarbeta och kan anpassa din kommunikation efter mottagarens tekniska nivå. Vidare tar du dig an uppgifter med helhetsperspektiv och har en analytisk förmåga för att nå resultat.
Du har:
- Mycket god erfarenhet av att ha arbetat som förvaltningsledare IT eller liknade roll som tex. service delivery manager, projektledare IT
- Akademisk utbildning inom IT eller motsvarande kompetens förvärvat på annat sätt
- Erfarenhet av samarbete med externa leverantörer
- Erfarenhet av offentlig sektor och god förståelse för diarieföring
- Mycket goda kunskaper i svenska i tal och skrift
Det är meriterande om du också har:
- Erfarenhet av budgetering och uppföljning
- Kunskaper och erfarenhet av att arbeta enligt rutiner/ processer baserade på ITIL /pm3.
- Erfarenhet av kravformulering i samband med upphandling
Skolinspektionen lägger stor vikt vid personliga egenskaper och förmågor.
ÖVRIG INFORMATION
Tjänsten är en tillsvidareanställning med placering i Stockholm och tillträde enligt överenskommelse. Du anställs som Förvaltningsledare IT och kan komma att jobba med olika objekt inom avdelningen. Vi tillämpar individuell lönesättning och 6 månaders provanställning. Ta gärna del av våra förmåner på: https://www.skolinspektionen.se/om-oss/jobba-hos-oss/formaner-och-villkor/
Har du frågor om rollen är du välkommen att kontakta IT-chef Maria Bratt via e-post maria.bratt@skolinspektionen.se
Fackliga företrädare för Saco-S är Tilda Lindell och för OFR är Mattias Friström, båda kan nås via vårt växelnummer 08-586 080 00.
Välkommen med din ansökan genom att skicka ditt CV senast 2024-05-08, märkt dnr. ID: 2024:2866. Betyg, intyg och ID-handling som styrker din ansökan tas med vid en eventuell intervju.
I den här rekryteringen samarbetar vi med rekryteringsföretaget Ada Digital med ansvarig rekryterare Erika Ekestam, tfn 070-244 47 17. Intervjuer kommer att ske löpande, välkommen med din ansökan så snart som möjligt.