Vår agila searchmetod Digital Cross Search är särskilt framtagen för att identifiera och attrahera bristkompetens
Rött trafikljus - en symbol för hur många it-kvinnor skräms bort i jobbannonser

Skräm inte bort IT-kvinnorna i din jobbannons

Letar du efter kvinnor inom IT och tech? Du är inte ensam och problemet är inte nytt. Ändå är det vansinnigt många arbetsgivare som kliver i samma annonsfällor. Och fortsätter attrahera en smal målgrupp med likasinnade. Men du kan faktiskt lyckas bättre. Och locka fler kvinnor – liksom andra eftertraktade målgrupper – med några enkla knep!

Mångfald och oliktänkande bidrar till innovation. Därför vill vi på Ada Digital utmana dig att tänka annorlunda när du ska rekrytera digitala specialister. Att tänka om och göra tvärtom helt enkelt.

Könskodade ord inget flum

En snabb googling bort och du hittar direkt ett flertal studier som visar hur typiskt manliga och kvinnliga ordval i just platsannonser påverkar inflödet av ansökningar från kvinnor och män.

Där kan du läsa att egenskaper som analytisk, självständig och drivande är ord som fler män än kvinnor identifierar sig med – och attraheras av i en platsannons. Istället identifierar sig kvinnor vanligen med egenskaper som stöttande, engagerad och samarbetsförmåga*.

Två kvinnliga digitala specialister läser jobbannons på surfplatta och ser glada ut

Värt att nämna är att identifikationen sällan sker på en medveten nivå. Det är inte så att kvinnor läser en tech-annons och ratar den som manligt kodad. Utan det handlar mer om en känsla av att ”jobbet inte är för mig”. Att man inte tilltalas av hur arbetsplatsen eller rollen beskrivs.

När vårt moderbolag TNG gjorde en stor undersökning med 1500 svenska jobbsökare ställde de frågan Har du någon gång låtit bli att söka ett utannonserat jobb trots att du var intresserad? Här svarade hela 37 % ja, med skälet att de inte känner sig välkomna att söka på grund av hur platsannonsen är skriven. Och 31 % att de låtit bli att söka ett jobb för de känner att de inte kommer passa in i företagskulturen som beskrivs. Alarmerande!

Inte bara kvinnor som skräms bort

IT-branschen har länge haft utmaningar med inkludering och attraktion av olikheter. I rapporten Mycket snack och lite verkstad – fördomsfri rekrytering i Sverige 2021 avslöjar chefer och HR-specialister inom IT att mångfalden inte är tillräcklig i den egna organisationen. Hela 50 % anser att de inte har tillräcklig mångfald bland medarbetarna, jämfört med rikssnittet på 36 %.

I samma rapport erkänner även cheferna att de i hög utsträckning påverkas av kandidatens ålder i en anställningsintervju. Faktum är att IT-branschen är värst i ligan med hela 54 %. Även funktionsnedsättningar (fysiska, neuropsykiatriska eller intellektuella) påverkar IT-cheferna i hög grad (45 %), liksom etnicitet (24 %). Motsägelsefullt, eller hur?

Kvinna med kikare - en illustration för arbetsgivare som letar efter mångfald i sin jobbannons

5 knep för att attrahera rätt kandidater

Vi ser framför allt två vanliga misstag när det kommer till jobbannonser inom tech och IT. Dels att man inte tar hänsyn till de beteendeskillnader som faktiskt studerats och uppmätts i olika grupper, där framför allt skillnaderna mellan kvinnor och män är välstuderade. Dels att man glömmer bort att annonsen huvudsyfte är att attrahera och skapa intresse.

Det betyder inte att du ska skrämma bort ”de vanliga IT-kandidaterna”. Utan att du nu också ska bjuda in alla andra som har potential och motivation att utveckla digitala produkter och tjänster.

Därför vill vi på Ada Digital tipsa dig om att tänka på följande fem saker när du vill bredda urvalet och nå de bästa kandidaterna i din rekrytering:

1. Satsa på neutrala formuleringar

… som attraherar alla!

IT-bolaget TietoEVRY bjöd nyligen på ett riktigt skolboksexempel. Som en del i sitt mål om en jämn könsfördelning bestämde de sig för att ändra hur jobbannonserna skulle utformas.

I sann experimentell anda publicerades två olika jobbannonser för samma tjänst; en mer ”traditionell” och en med mindre traditionellt manliga eller maskulina uttryck. Ett klassiskt A/B-test med andra ord.

Resultatet? Andelen kvinnliga sökande med hela 32 procent. För en tjänst som front end-utvecklare!

2. Utmana kraven

Fundera på hur formuleringar som ”vi ser att du har ett tekniskt intresse” kan komma att tolkas av en man respektive kvinna.

Men fråga er också varför det är viktigt med en viss kompetens. Varför ska man till exempel kunna svenska flytande när det är Java som är det viktigaste språket i tjänsten och kandidaten dessutom talar engelska på en professionell nivå? Och glöm inte att rätt soft skills och andra osynliga kompetenser faktiskt kan vara viktigare för framgång i jobbet än superlång erfarenhet av programmering.

3. Sälj in rätt saker

Att lyckas rekrytera en åtråvärd specialist kräver rätt attraktionskraft – oavsett kandidatens kön, härkomst eller ålder. Var därför konkret i annonsen och ge exempel på ert erbjudande som arbetsgivare. Vad är era förmåner, hur trivs olika typer av människor på arbetsplatsen och hur får ni medarbetare att känna sig sedda?

4. Leta inte efter kompisar till AW:n

Ölglas på bardisk vid en after workAntagligen vill du visa att ni har kul på jobbet. Men stryk ändå fraser som att ”här tar vi en god öl på fredagar” och ”vi söker dig som kan slå Anders i pingis” då de kan ha en direkt avskräckande effekt. Du ska ju inte rekrytera nya kompisar, utan någon som är riktigt bra på sitt jobb.

5. Ta hjälp utifrån

Om du vill nå de bästa så behöver du oftast också göra ditt bästa. Men tiden är knapp för många chefer och rekrytering blir lätt ett sorgebarn som får för lite uppmärksamhet.

Så för dig som verkligen vill öka mångfalden i teamet och rekrytera för framtiden är det en god investering att ta hjälp av ett rekryteringsbolag. Som till exempel oss på Ada Digital.

Nästa steg

Om du upptäckt att du, fram tills nu, främst skrivit annonser för män i ett smalt åldersspann så är du knappast ensam. Det är lätt hänt att trampa i fällor om man är ovan att rekrytera. Eller om man har bråttom och därför gör ”som man alltid brukar göra”.

Använd våra tips för att utveckla din egen rekryteringsprocess – eller ta hjälp av oss i nästa rekrytering för att få fler och andra sökande än vad du brukar. Våra tech-recruiters tänker gärna utanför boxen i såväl search som annonsering för en stark kandidatupplevelse. Kontakta oss för att veta mer!

Hyr och rekrytera personal som driver digital utveckling

 

* Gaucher, Friesen & Kays (2011)

Liknande inlägg