Det här gör du hos oss
Du kommer att få leda, samordna samt dokumentera större och mindre IT-projekt inom objektet Infrastruktur. Inom objektet finns stöd för IT-arbetsplats, IT-kontor (inkl. telefoni), tekniska plattformar och utvecklingsplattformar. Vår IT-drift är outsourcad, vilket innebär att du kommer jobba i nära dialog med våra externa leverantörer.
I arbetsuppgifterna ingår till exempel att:
- Fånga in behov hos verksamheten, skapa kravspecifikationer och kravställa mot leverantör
- Leda livscykelhantering där du bevakar och säkerställer teknisk tvingande aktiviteter och dess eventuella påverkan och beroenden till andra system
- Leda teknisk implementation
- Felsöka och hantera incidenter tillsammans med leverantör
- Ta fram lösningsförslag och kostnadsuppskattningar för förvaltningsaktiviteter
Ditt team och arbetsplats
IT-enheten består idag av sju personer som kommer bli tolv. Roller som ingår är Förvaltingsledare, Kravanalytiker och Portföljförvaltare. Du kommer att rapportera till IT-chef Maria Bratt. Vi har ett arbetssätt som är inspirerat av förvaltningsmodellen pm3 och har sex förvaltningsobjekt. Avdelningen jobbar i nära dialog med verksamheten. Vi erbjuder ett nyrenoverat och modernt aktivitetsbaserat kontor centralt på Sveavägen i Stockholm, med möjlighet till distansarbete cirka två dagar i veckan.
Mer om dig
Vi söker dig med ett tekniskt intresse och som trivs i rollen som projektledare. Du har god förmåga att samarbeta och kan anpassa din kommunikation efter mottagarens tekniska nivå. Vidare tar du dig an uppgifter med helhetsperspektiv arbetar systematiskt och tar initiativ.
Du har:
- Mycket god erfarenhet av att ha arbetat som förvaltningsledare IT eller liknade roll som tex. service delivery manager, projektledare IT
- Akademisk utbildning inom IT eller motsvarande kompetens förvärvat på annat sätt
- Erfarenhet av samarbete med externa leverantörer
- Mycket goda kunskaper i svenska i tal och skrift
Det är meriterande om du också har:
- Erfarenhet av budgetering och uppföljning
- Kunskaper och erfarenhet av att arbeta enligt rutiner/ processer baserade på ITIL /pm3.
- Erfarenhet av kravformulering i samband med upphandling
- Erfarenhet av offentlig sektor
Skolinspektionen lägger stor vikt vid personliga egenskaper och förmågor.
ÖVRIG INFORMATION
Tjänsten är en tillsvidareanställning med tillträde enligt överenskommelse.
Vi tillämpar individuell lönesättning. Ta gärna del av våra förmåner på:
https://www.skolinspektionen.se/om-oss/jobba-hos-oss/formaner-och-villkor/
Har du frågor om rollen är du välkommen att kontakta IT-chef Maria Bratt via e-post maria.bratt@skolinspektionen.se
Fackliga företrädare för Saco-S är Tilda Lindell och för OFR är Mattias Friström, båda kan nås via vårt växelnummer 08-586 080 00.
Välkommen med din ansökan genom att skicka ditt CV senast 2023-02-12, märkt dnr. 2022: 745. Betyg, intyg och ID-handling som styrker din ansökan tas med vid en eventuell intervju.
I den här rekryteringen samarbetar vi med rekryteringsföretaget Ada Digital med ansvarig rekryterare Madelene Larsson, tfn 072-003 06 75. Intervjuer kommer att ske löpande, välkommen med din ansökan så snart som möjligt.